علمی-اجتماعی
|
||||||||||||||||
جمعه 20 ارديبهشت 1392برچسب:, :: 1:12 :: نويسنده : شمیلا سیامکی
در منابع طب اسلامي و طب سنتی حجامت به عنوان یکی از ارکان درمان ذکرگردیدهاست. بوعلی سینا اعتقاد داشت علاوه بر خون، صفرا و سودا نیز از طریق حجامت قابل دفع است.[ گسترش انجام حجامت و خونگیری در طب اسلامی و غربی بر پایه طب اخلاطی که بیماریها را ناشی از اختلال در اخلاط چهارگانه بدن یعنی خون، بلغم، صفرا و سودا میدانست است. بر این اساس بیماریهای ناشی از ازدیاد خون با حجامت درمان میشدند. استفاده از اخلاط چهارگانه برای توضیح و درمان بیماریها که به عنوان یکی از حیاتیترین پایههای طب فرض میشد در قرن نوزدهم با انجام آزمایشات علمی و راهیابی روش علمی در طب کم کم به فراموشی سپرده شد. با این حال این نوع نگرش به بیماریها و درمان هنوز در قرن ۲۱ هم پیروانی داردتحقیقات علمی کافی در مورد مفید بودن حجامت وجود ندارد. مطالعات غیر مستقل به خصوص در سالهای اخیر در ایران در مورد اثرات حجامت انجام شده است. در دانشگاه شهید بهشتی ایران درسالهای ۱۳۷۱-۱۳۷۲ چند طرح پژوهشی پیرامون حجامت اجرا گردید که از آن جمله «مقایسه خون ورید و خون حجامت ازنظر فاکتورهای بیوشیمیایی»، «مقایسه مواضع حجامت با مسیر مریدیانهای طب سوزنی»، «بررسی تاثیر حجامت بر بیماریهای عصبی سردردهای میگرنی»، «جمع آوری منابع موجود در خصوص حجامت» به صورت پایان نامه دکتری برای پزشکان عمومی است به طور کلی با توجه به وسعت فوائدی که برای حجامت ذکر میشود تحقیقات اندکی در مورد حجامت انجام شده است. مدافعین حجامت ادعا میکنند که حجامت درمان طیف گستردهای از بیماریهای مختلف میباشد و حتی اثر در پیشگیری از بیماریها دارد. این بیماریها شامل چربی بالای خون دردهای عضلانی، کمردرد، سردردهای عصبی و میگرنی بیماریهای پوستی شامل آکنه، پسوریازیس، حساسیتهای دارویی، غذایی، فصلی، اعتیاد به مواد مخدر، عوارض بیماریهای انسدادی عروق کرونر، عوارض بعد از یائسگی (منوپوز)، دردهای قاعدگی در زنان (دیسمنوره) و برخی بیماریهای عفونی، هورمونی و غدد است. در مورد مفید بودن حجامت در بهبود این بیماریها هیچ تحقیق مستقلی تاکنون ارائه نشدهاست. یکی از مشکلاتی که نتایج مطالعات انجام شده در مورد حجامت را کم ارزش میسازد عدم استفاده از روش درمانی مشابه در گروه کنترل است تا اثر تلقین (پلاسبو) در مطالعات حذف شوند. لذا نتایج مثبت درمانی به دست آمده در مطالعات انجام شده را میتوان به این اثر تلقین نسبت داد به خصوص ایمان داشتن به روش درمانی در موثر بودن آن روش بسیار مهم است لذا با توجه به باورهای دینی مسلمانان در مورد حجامت نتایج تحقیقات علمی در این مورد نیز میتوانند ناشی از اثر تلقین باشند. موسسه تحقیقات حجامت ایران نیز شروع به انجام طرحهای تحقیقاتی زیادی در این زمینه کرده است که برای نمونه حسين خيرانديش، رئيس انجمن تحقيقات حجامت ايران با اشاره به یک طرح تحقیقاتی در بیمارستان لقمان چنین ادعا نموده است که میزان کلسترول خون حجامت (در شرایطی که توسط متخصص این کار انجام شود) حدود ۵/۲ برابر خون وریدی میباشد و نیز میزان سموم موجود در خون در خون حجامت حدود ۲۳ برابر سموم موجود در خون وریدی میباشد.] جمعه 20 ارديبهشت 1392برچسب:, :: 1:10 :: نويسنده : شمیلا سیامکی
استفاده از حیوانات برای ایجاد اثر مکشی روی پوست جزو اولین روشهای ابداعی بشر در امر درمان است. سادهترین کاربرد آن مکش چرک یا سم و نیش حیوانات بوده است. شواهد این نوع کاپینگ در تمامی نقاط جهان یافت شده است. اما قدیمیترین شواهد مستند مبنی بر استفاده از کاپینگ در پزشکی به مصر باستان (۱۵۰۰ قبل میلاد) باز میگردد. پس از آن شواهد این روش درمانی در نوشتههای چینی در هزار سال قبل میلاد یافت شده است. کاپینگ به عنوان بخشی از طب سنتی چین و در قلمرو طب سوزنی امروزه نیز کاربرد دارد. در قرن هفتم قبل میلاد در لوحههای خط میخی یافت شده از امپراطوری آشور نیز از کاپینگ یاد شده است و پس از آن بقراط در قرن پنجم قبل از میلاد از این روش درمانی نام برده است. قدمت کاپینگ در ایران به قبل ازاسلام میرسد. بهرام گور یکی ازپادشاهان ساسانی چون درمان بیماری خود را منحصر به این روش یافت دستور داد تااین درمان در ایران رایج گرددبراساس استنادات تاریخی این روش درمانی در دانشگاه جندی شاپور تدریس میشده است و ردپای فرهنگی آن در ادبیات کشور مشاهده میگرددکاپینگ خیس یا حجامت در احادیث اسلام بسیار یاد شده و پیامبر اسلام حجامت را در کنار غسل و آیات قرآن از راههای شفای امت اسلام نامیده است. بعدها بسیاری از بزرگان طب سنتی ایران از حجامت به عنوان یکی از ارکان مهم درمانی ذکر کردهاند. محمد زکریای رازی در کتاب الحاوی، شیخ الرئیس ابوعلی سینا درکتاب قانون در طب، سید اسماعیل جرجانی در کتاب ذخیره خوارزمشاهی عقیلی خراسانی درکتاب خلاصه الحکمه فی مجمع الجوامع به شیوه گستردهای پیرامون حجامت وکاربردآن دردرمان صحبت کردهاند واز حجامت برای درمان بیماریهای فراگیر و مهمی مانند سکته قلبی؛ مالیخولیا؛ سردردهای میگرنی و بخشی از بیماریهای پوستی بهره میگرفتهاند. جمعه 20 ارديبهشت 1392برچسب:, :: 1:5 :: نويسنده : شمیلا سیامکی
در حجامت قبل از تیغ زدن خون را توسط مکش در زیر پوست جمع می کنند خون پس از خروج از پوست لخته می شود. حجامت یا کوزه انداختن تربه یک روش درمانی سنتی عربی و همچنین طب سنتی ایرانی و طب اسلامی گفته میشود که بر گرفته از روش قدیمتر کاپینگ تر است. در طب سنتی کاپینگ به معنی ایجاد خلا بر روی نقاط خاصی از پوست بدن به وسیلهای همچون بادکش اطلاق میشود که برای رسیدن به اثرات درمانی خاصی انجام میشود. در حجامت یا کاپینگ خیس قبل از ایجاد خلاء خراشهایی روی سطح پوست ایجاد میشود تا ایجاد خلا منجر به خروج خون از بدن شود. کاپینگ از روشهای باستانی درمان است که علاوه بر چین در یونان نیز توسط بقراط به عنوان یک روش درمانی ذکر شده است. کاپینگ تر علاوه بر دنیای اسلام در اروپا نیز تا قرن ۱۸ مورد استفاده بوده ولی با فراگیر شدن طب تجربی و مهجور شدن تئوری اخلاط چهارگانه این روش نیز به تدریج مهجور شده است.. امروزه در کشورهای عربی و مسلمان حجامت مقبولیت بیشتری دارد. مقبولیت حجامت در میان مسلمانان ناشی از حدیثهایی است که از پیامبر اسلام در توصیه به حجامت نقل شده است. در طب سنتی ایرانی و طب اسلامی حجامت به عنوان رکن درمان به حساب میآید، اما با فراگیر شدن طب تجربی در برخی جوامع اسلامی این روش در این کشورها نیز تقریبا مهجور شد. در ایران به دلیل عدم اثبات تجربی مفید بودن حجامت و خطرات بالقوهٔ آن از قبیل انتقال عفونت، خطر خونریزی و... معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مورخ ۲۳ شهریور ۱۳۷۷ انجام حجامت توسط پزشکان در مطبها را ممنوع نمود که این بخشنامه به دلیل مغایرت با شرع بر اساس نظر فقهی شورای نگهبان با حکم دیوان عدالت اداری در ۱۷ تیر ۱۳۸۰ لغو شد.در حال حاضر وزارت بهداشت ایران سیاست حمایت و گسترش حجامت را به عنوان جزئی از طب سنتی و اسلامی ایران مورد نظر قرار داده است. پنج شنبه 19 ارديبهشت 1392برچسب:, :: 13:4 :: نويسنده : شمیلا سیامکی
پنج شنبه 19 ارديبهشت 1392برچسب:, :: 12:57 :: نويسنده : شمیلا سیامکی
پنج شنبه 19 ارديبهشت 1392برچسب:, :: 12:35 :: نويسنده : شمیلا سیامکی
چهار شنبه 18 ارديبهشت 1392برچسب:, :: 23:52 :: نويسنده : شمیلا سیامکی
هر وقت بتوانيم بعد از شکست لبخند بزنيم شجاع خواهيم بود. چهار شنبه 18 ارديبهشت 1392برچسب:, :: 23:48 :: نويسنده : شمیلا سیامکی
بين زن کور و شوهر لال هميشه صلح حاکم است.(لهستاني) چهار شنبه 18 ارديبهشت 1392برچسب:, :: 23:47 :: نويسنده : شمیلا سیامکی
این موارد مربوط به اکثریت یا بیشترین تعداد افراد جامعه می باشد و در نتیجه به استثنائات و بالاتر و پایین تر از نورم جامعه کار نداریم. چه کاری از چه کسانی شایسته و مناسب نیست و ایراد چندانی با توجه به غلط بودن کارشان در ارتباط با شان و طبقه اجتماعی گرفته نمی شود. اگر یک کشتی گیر یا وزنه بردار در هنگام خوردن غذا لقمه های بزرگ بردارد و چند تا نوشابه هم روی غذایش میل کند و بعد هم چند تا آروغ با صدای بلند هم بزنه کسی چندان ایرادی ازش نگیره ولی این کار از یک دیپلمات یا سیاستمدار یا استاد دانشگاه ویا پزشک و مهندس و با تحصیلات بالا بسیار زشت و نکوهیده و زننده است.و مورد ریشحند و تمسخر مردم نیز قرار خواهند گرفت. اگر یک آرایشگر با آرایشهای آن چنانی و با لباسهای نامناسب در مجامع و محافل و شبکه های تلویزیونی حضور یابد و ظاهر شود و در نحوه نشستن خود بسیار نامناسب بنشیند ایراد چندانی بر او وارد نیست ولی هرگزیک پزشک متخصص یا فوق تخصص یا مهندس کلا فرد با تحصیلات بالا و از خانواده ی خوب این کار را انجام نمی دهد. اگر یک مطرب زاده بخواهد برود خواننده و نوازنده و هنرپیشه شود کسی بر او خرده نمی گیرد همچنین این افراد اگر معتاد و فاسد شوند و منحرف گردند برای آنها عادی است زیرا در چنین جایی وبا چنین فرهنگی بزرگ شده اند. زنان فاسد به عنوان رقاص توسط مطربها به مجالس جشن و شادی برده می شد و امروزه فرزندان چنین افرادی به سمت فساد و فحشا کشیده شده اند. اگر چه بعضیها سعی می کنند که مطربها رااز این بد نامی به خوش نامی بکشاننند تا شاید خود را نیز به این ترتیب بالا ببرند. طوری از مطربها و فرزندانشان حرف می زنند انگار از بتهون و موتزارت و شوپن و شوبرت وچایکوفسکی و باخ و بزرگان موسیقی جهان سخن می گویند. سعی می کنند تا آنها را بزرگ کنند و از آنها با عنوان استاد یاد کنند در صورتی که افراد خانواده خودشان از کار انها و از این که متعلق به این خانواده ها هستند شرم دارند و سعی می کنند که دیگران متوجه این امر نشوند. حتی فرزند ان یا نوه ها و نتیجه های مطربها که ازطایفه مطربها هستند از این که آنها را به مطربها منتسب کنند ،خودداری می کنند. اگر کسی که در محله ها و خانه های فساد و فحشا زندگی کرده و رشد کرده و بزرگ شده و از اولیایی از همین قماش به تن فروشی و روسپی گری بپردازد ایراد چندانی نیست اگر از همین طبقات افرادی همجنس باز باشند و حتی با یکدیگر ازدواج کنند و با افتخار بخواهند در سایتها و فیس بوک و یوتیوب و... این مسائل را عنوان کند تا با این کارشان هم قبح و زشتی این اعمال شنیع را کم کنند و از بین ببرند وو هم تبلیغی برای گرفتار ساختن دیگران انجام دهند تا تنها نباشند و انگشت نما یا کودکان کار اجباری که در خیابانها از کودکی به انواع کارها گمارده می شوند و از همان کودکی مورد تجاوز و دستکاری قرار می گیرند و در بزرگسالی خود به عنوان آلوده کننده جامعه در می ایند. هرگز از اشراف و خان زاده ها و ارباب زاده ها و آقازاده ها و افراد و خانواده های نجیب کسی دچار بغز ش و اعتیاد و فساد اخلاقی نمی شود زیرا آبرو بزرگترین چیزی است که در این گونه خانواده ها در درجه اهمیت قرار دارد و از کودکی به فرزندان آموخته می شود. در نتیجه افراد را می توان با توجه به نوع پوششان و رفتارشان تشخیص داد که از چه فرهنگ و خانواده ای هستند. بنابراین کودکان و نوجوانان وجوانان فریب تبلیغات شبکه های ماهواره ای و اینترنتی فیس بوکی و یوتیوبی و سایتها و وبلاگهایی که فساد و بی بند و باری و اعتیاد و فشا و هم جنس گرایی را یک مساله بسیار عادی تلقی می کنند و سعی می کنند دیگران را نیز به این سمت بکشانند را نخورند و بر اساس شان و منزلت خانواده و فرهنگ خودشان رفتار کنند. چهار شنبه 18 ارديبهشت 1392برچسب:, :: 23:47 :: نويسنده : شمیلا سیامکی
تنها عشق است كه به كار مي آيد؛ تكنيكهاي مختلف فقط بهانه اند. اين درمانگر است كه موثر واقع مي شود، نه شيوه هاي درمان. بيست و پنج قرن است كه انسانها اشتباه تصور مي كنند كه بودا و ساير رسولان اديان مختلف به آنها كمك كرده اند، ولي اينطور نيست. اين نيروي حيات، مهرباني، درك و عشق آنها بوده است كه به انسانها ياري رسانده است. ذهن ما هميشه بدنبال تكنيكهاي سطحي است و چون موارد سطحي برايمان اهميت مي يابند، ارتباط با عمق را از دست مي دهيم. به اين شكل، تنها آنچه غير ضروري است، آموزش داده مي شود و ضروريات به سادگي فراموش مي شوند. تمامي آموزشها، خلاف وجود اصيل آموزگار است. تنها موارد سطحي و غير ضروري در آموزشها منتقل مي شوند. درحاليكه نكته مهم، وجود خود آموزگار است. فصل پاييز، فصل مراقبه است- موسمي كه تمام برگهاي درخت مي ريزد و درخت كاملا عريان مي شود. اگر خودآگاهي تمام افكار را دور بريزد، چون يك درخت بدون برگ شود. آنگاه بدون هيچ پوششي در معرض باد و باران و ماه و خورشيد قرار مي گيرد و در اين عريان ساختن خود، ارتباطي با خدا بر قرار مي شود. اين ارتباط همان عشق است. د راين ارتباط تو عاشق خدا مي شوي. عشق يگانه پل پيروزي است اما پيروزي از راه عشق بسيار عجيب است، زيرا لازمه آن تسليم شدن است. پيروزي از راه عشق، پيروزي از راه تسليم شدن است و به همين دليل اين پيروزي بسي زيباست. اين پيروزي جنگ طلب نيست، آشتي جوست. با حمله و تصرف كردن پيروز نمي شود، با تصرف شدن پيروز مي شود. كساني كه مي كوشند خدا را تصرف كنند، ابله اند. قادر به اين كار نيستند. خردمندان به خدا تسليم شده اند. خدا را دعوت كرده اند تا آنان را تصرف كند. تو نمي تواني خدا را صاحب شوي اما مي تواني بگذاري صاحب تو شود. اين يعني عشق. عشق به تو اجازه مي دهد تصاحب شوي. عشق مالكيت طلب نيست، هيچ تمايلي براي مالك شدن ندارد. عشق يعني خود را كاملا تسليم كردن به گونه اي كه از تو هيچ باقي نمانده باشد. درباره وبلاگ موضوعات آخرین مطالب آرشيو وبلاگ پیوندهای روزانه پيوندها
تبادل
لینک هوشمند
نويسندگان
|
||||||||||||||||
|