علمی-اجتماعی
جمعه 20 ارديبهشت 1392برچسب:, :: 1:36 ::  نويسنده : شمیلا سیامکی

 

 

تن‌آرامی، وانهادگی یا ریلکسیشن، به فعالیتی گفته می‌شود که حاصل آن، تغییر وضعیت روحی کنونی انسان و رهایی او از افکار مربوط به کوشش، کار یا تنش است. عموماً بر این باورند که تن‌آرامی، فعالیتی لذتبخش است.

تن‌آرامی یکی از حالتهای یوگا است که به آن حالت لاشه نیز می‌گویند. از سویی ساده‌است زیرا در طول انجام آن، عضو یا بخش خاصی از بدن درگیر نیست و از طرفی  دیگر دشوار است بدین خاطر که در مدت پرداختن به آن، هیچیک از اعضای بدن را نباید تکان داد. حالت لاشه تمرینی برای فکر است و برای انجام آن به هیچ وسیله یا شیئی نیاز نیست.

اینگونه آنرا انجام دهید:

۱. به پشت – صاف – دراز بکشید. شانه‌هایتان را به سمت خارج کشش دهید و شُل کنید. کف دستها را رو به بالا قرار دهید (یا در هر حالت دیگری اگر در آن راحت هستید). راهنمایی: یک بالش کوچک را زیر سرتان بگذارید. همچنین می‌توانید – البته در صورت تمایل – بالشی بزرگ را زیر زانوهای خود قرار دهید.

۲. چشمانتان را ببندید.

۳. بدنتان را شُل کنید. راهنمایی: می‌توانید تجسم کنید که روی شنهای سفید یک ساحل آفتابی دراز کشیده‌اید. این به خیلیها در انجام گام سوم کمک می‌کند.

۴. دو بار نفس عمیق بکشید. در هر دو، هوا را آرام-آرام بیرون بدهید.

۵. برای دو ثانیه، همهٔ نیرویتان به پاهایتان بفرستید (کافیست بر روی آنها تمرکز کنید). سپس با ارادهٔ خود، آنها را شُل کنید. همین کار را با ساقها و بالاتر از آنها، باسن، شکم، قفسهٔ سینه، پشت، دستها، ساعدها، بازوها، شانه‌ها، گردن و صورت خود بکنید.

۶. همهٔ عضلات خود را – از پاها تا صورت – به شکل جدا-جدا کنترل کنید و مطمئن شوید که شُل شده باشند.' اغلب شاید بتوانید کشش کوچکی را پیرامون چشمها و عضلات سرتان حس کنید. دهان و زبانتان را نیز شُل کنید.

۷. بر بخشهایی از بدن که کششی در آنها حس نمی‌کنید، تمرکز نمایید. بگذارید نفَستان آزاد باشد.

۸. در پایان کار، پیش از بازکردن چشمها، مطمئن شوید تا آنجا که می‌توانستید، در حالت شُلی باقی مانده‌اید.

۹. چشمانتان را باز کنید. بدن خود را به آرامی کشش دهید، و آرام برخیزید.'

نُه گام بالا را برای ۱۰ تا ۳۰ دقیقه تمرین نمایید.

هرچه طولانیتر، بهتر.

جمعه 20 ارديبهشت 1392برچسب:, :: 1:33 ::  نويسنده : شمیلا سیامکی

 

انرژی‌درمانی یکی از شاخه‌های پنج‌گانهٔ پزشکی مکمل و جایگزین است که مرکز ملی پزشکی مکمل و جایگزین ایالات متحده آن را به رسمیت می‌شناسدروش‌های گوناگون انرژی‌درمانی در فلسفه، رویکرد و ریشه‌شان تفاوت‌های زیادی با هم دارند. مرکز ملی پزشکی مکمل و جایگزین آمریکا انرژی‌درمانی را به دو دستهٔ کلی تقسیم می‌کند. درمان‌هایی که بر اساس نوعی انرژی هستند که به طور علمی تأیید نشده‌اند، و درمان‌هایی که برپایهٔ نوع شناخته‌شده‌ای از انرژی مانند انرژی الکترومغناطیسی هستند. در آمریکا، برخی از دستگاه‌های مربوط به انرژی‌درمانی به خاطر تبلیغات کلاه‌بردارانه غیرقانونی اعلام شده‌اند.واژهٔ «انرژی‌درمانی» پس از آغازبه‌کار سازمان ناسودبر «جامعهٔ بین‌المللی مطالعهٔ انرژی‌های حساس و انرژی‌درمانی» در دههٔ ۱۹۸۰ سر زبان‌ها افتاد. دو کتاب نیز هردو به نام «انرژی‌درمانی» چاپ شدند که یکی راهنمای پزشکان بودو دیگری مروری بر آخرین یافته‌های پژوهشی دربارهٔ انرژی‌درمانی. بر اساس انرژی‌درمانی، نامیزان‌بودن «میدان انرژی» بدن به بیماری می‌انجامد، و با میزان‌کردن این میدان انرژی انسان تندرستی خود را بازمی‌یابدمرکز ملی پزشکی مکمل و جایگزین ایالات متحده بین دو گونه از انرژی‌درمانی فرق می‌گذارد: نوعی که برپایهٔ انرژی‌های واقعی و شناخته‌شدهٔ فیزیکی است، و نوعی که برپایهٔ انرژی‌هایی با سرچشمهٔ ناشناخته است، مانند مفهوم چینی چی و یا مفهوم هندی پرانا که به عنوان پزشکی سنتی آن کشورها به کار می‌رود. این انرژی‌های ناشناخته هیچ تعریف روشن سنجش‌پذیر یا ابطال‌پذیری ندارند.

حتی درمان‌های جایگزین مانند الکترومغناطیس‌درمانی که انرژی‌های شناخته‌شده را به کار می‌برند، ممکن است ادعاهایی بکنند که با شواهد تأیید نشده‌اند. بسیاری از ادعاها دربارهٔ انرژی‌هایی گفته می‌شوند که هنوز به درستی شناخته نشده‌اند یا مربوط به مفهوم دینی روح هستند. در سدهٔ ۱۸۰۰ میلادی، الکتریسیته و مغناطیس در مرزهای دانش قرار داشت و حقه‌گری‌های الکتریکی فراوان بود. در سدهٔ ۱۹۰۰ میلادی ادعاهای درمانی دربارهٔ مواد پرتوزا جان‌های بسیاری را به خطر انداخت. در سدهٔ ۲۰۰۰ هم مکانیک کوانتومی و نظریهٔ وحدت بزرگ چنین فرصت‌هایی را در اختیار می‌گذارد.در سال ۲۰۰۷ روزنامهٔ سیاتل تایمزگزارش داد که هزاران دستگاهی که مدعی به‌کاربردن انرژی‌درمانی بوده‌اند و بسیاری‌شان غیرقانونی یا خطرناک هم بودند، در صدها دادگاه در آمریکا بررسی شده‌اند. این روزنامه انرژی‌درمانی را به عنوان مهرهٔ مار دنیای مدرن معرفی کرد که نشان‌دهنده‌ٔ کمبود مقررات در این باره و شیوع گستردهٔ ادعاهای تجاری غلط یا اثبات‌نشده هستند.  پس از این گزارش، دو نمونه از این دستگاه‌ها در آمریکا غیرقانونی اعلام شدند.

جمعه 20 ارديبهشت 1392برچسب:, :: 1:29 ::  نويسنده : شمیلا سیامکی

 

پياده شو با هم بريم!

جمعه 20 ارديبهشت 1392برچسب:, :: 1:27 ::  نويسنده : شمیلا سیامکی

 

همیشه فکر می کردم کسی که جایزه صلح نوبل می گیرد بایستی انسانی بسیار شریف باشد که تمام زندگیش را وقف بشریت و صلح و آشتی جهانی کرده است و برای مردم محروم کارهایی به نفع مردم محروم در سراسر جهان یا کشور خودش انجام داده باشد. اما حالا می فهمم که کافیست کسی کشورش و ملتش و دینش و حتی خودش را به ثمن بخس به فروش برساند آن وقت چقدر راحت می تواند به جایزه صلح و جوایز دیگر دست یابد که حتی خوابش را هم نمی دید

گرچه هدف آلفرد نوبل از ایجاد چنین سازمانی نیز همین بوده است ولی امروزه همه چیز عوض شده و مشی و هدف این سازمان نیز به سخره گرفته شده است.

جمعه 20 ارديبهشت 1392برچسب:, :: 1:26 ::  نويسنده : شمیلا سیامکی

 

اگر کسی  می خواهد راحت به پناهندگی کشورهایی مثل امریکا و انگلیس و فرانسه و ...درآید کافیست که اعلام کند که هم جنس باز است و کشورش مخالف هم جنس بازهاست و  آزادی ندارند تا این پدیده شوم را در کشورشان علنی کنند و به تمامی جامعه اشاعه بدهیم . آن وقت سریع در شبکه های تلویزیونی آورده می شود و خیلی زود هم مشهور می شود و هم پناهندگیش را آسان به دست می آورد.یا کافیست که اشعار و ترانه هایی مستهجن بسراید و بخواند تا به این ترتیب  نان و آبی برای شبکه های مخالف و هم برای خودش  فراهم  کند.یا بر علیه نظام کشورش و مسئولین کشورش که مخالف امریکا و انگلیس و اسرائیل هستند مطالبی عنوان کند فی الفور به همه جا می رسد!!!

جمعه 20 ارديبهشت 1392برچسب:, :: 1:23 ::  نويسنده : شمیلا سیامکی

از خاندان ثروتمند اسب بخر و از خانواده فقير زن بگير (فرانسوي)

جمعه 20 ارديبهشت 1392برچسب:, :: 1:18 ::  نويسنده : شمیلا سیامکی
  • سن: بین ۱۷ تا ۶۵ سال
  • وزن: حداقل ۵۰ کیلوگرم
  • دارا بودن شرایط مناسب جسمی و روحی
  • دارا بودن فشارخون متعادل
  • مبتلا نبودن به کم خونی
    • نداشتن پیشینه هپاتیت ویروسی، برخی دیگر از بیماری‌های عفونی و بیماری‌های مهم و جدی قلبی و ریوی
  • نداشتن اعتیاد به مواد مخدر تزریقی و الکلی
  • گذشت حداقل ۸ هفته از آخرین مرتبه اهدای خون

 

عمل اهدای خون خیلی بهتر و انسانی تر نسبت به حجامت است. زیرا با اهدای خون می توان جان انسانهای دیگر را نجات داد.توصیه اکید به اهدا خون است.گرچه این امکان نیز باید مورد بررسی قرار گیرد که آیا کسانی که از خون اهدایی استفاده می کنند می توانند ویژگیهای اخلاقی ویا حتی بیماریها ی اهدا کننده نیز به آنان منتقل شود؟ تحقیق در این مورد نیز برای دانشجویان علوم آزمایشگاهی و سایر علوم وابسته به پزشکی به عنوان تز و پایان نامه توصیه می گردد.

جمعه 20 ارديبهشت 1392برچسب:, :: 1:17 ::  نويسنده : شمیلا سیامکی

 

اهدای خون هنگامی رخ می‌دهد که یک فرد سالم به‌طور داوطلبانه مقدار مشخصی از خون خود را در یک مرکز انتقال خون هدیه می‌کند. خون اهدا شده پس از انجام آزمایش‌های غربالگری و تأیید سلامتی به‌منظور تهیه فرآورده‌های خونی مورد استفاده قرار می‌گیرد و یا از طریق بانک خون مراکز درمانی به افراد دیگر تزریق می‌شود. فرآیند اهدا و تزریق به دریافت‌کنندگان، انتقال خون نام دارد.

در کشورهای توسعه یافته و اکثر کشورهای در حال توسعه، بیشترین اهدا کنندگان خون را افراد داوطلبی تشکیل می‌دهند که در قبال آن پولی دریافت نمی‌کنند. در کشورهای فقیرتر، افراد معمولاً خون خود را برای انتقال به اعضای خانواده و یا دوستان‌شان اهدا می‌کنند. بنابراین انگیزه‌های مختلفی برای اهدا، شامل انجام عمل خیر، کمک به بهبود خویشاوندان، نیاز مالی و برای استفاده خودِ فرد در آینده (اهدای اتولوگ) وجود دارد. اهدای خون معمولاً بی‌خطر است، اما در برخی از اهداکنندگان ممکن است کبودی زیر جلدی و یا احساس ضعف و بی‌حالی دست بدهد.

اهدا کنندگان برای مواردی که ممکن است باعث به‌خطرانداختن ایمنی خون شوند مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. غربالگری شامل آزمایش برای آلودگی‌هایی مانند اچ‌آی‌وی و هپاتیت است که می‌توانند از طریق خون، منتقل شوند. همچنین انجام پرسش‌هایی در مورد پیشینه پزشکی و معاینه فیزیکی دهندهٔ خون می‌تواند از به‌خطر افتادن سلامتی او جلوگیری کند. فاصله بین دو اهدای خون در کشورهای مختلف متفاوت است، به‌عنوان مثال در آمریکا این زمان ۸ هفته (۵۶ روز) برای اهدای خون کامل است.

روش و مقدار خونی که از دهندگان گرفته می‌شود نیز متفاوت است، اما معمولاً برای خون کامل این مقدار ۵۰۰ میلی‌لیتر است. بسیاری از اجزای سازنده خون، عمر مفید کوتاهی دارند و نگهداری و عرضه مداوم آنها با مشکلاتی همراه است. امور مربوط به اهدای خون در کشورهای مختلف توسط سازمان‌های متفاوتی انجام می‌پذیرد، مثلا در استرالیا توسط «سرویس خون صلیب سرخ» این کشور و در ایران توسط سازمان انتقال خون انجام می‌گیرد. از نظر سازمان بهداشت جهانی وجود ۲ درصد اهدا کننده در جامعه قابل قبول است. این آمار در کشور ایران برابر با ۲/۲ درصد است.ترغیب مردم جهان به اهدای خون و افزایش سطح آگاهی آنان، روز ۱۴ ژوئن (۲۴ خرداد) به عنوان روز جهانی اهدا کنندگان خون نام‌گذاری شده‌است. سازمان بهداشت جهانی، جامعه بین‌المللی انتقال خون، اتحادیه بین‌المللی سازمان اهداکنندگان خون و فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر چهار ارگان جهانی حامی اهدای خون هستند.

جمعه 20 ارديبهشت 1392برچسب:, :: 1:16 ::  نويسنده : شمیلا سیامکی

 

نظر سازمان انتقال خون در مورد حجامت

به علت گسترش مراکز حجامت در ایران احتمال انتقال برخی بیماریهای عفونی همچون هپاتیت بی، سی و ایدز از طریق حجامت وجود دارد. سازمان انتقال خون ایران با توجه به این احتمال در صورت انجام حجامت تا یک سال فرد را معاف از اهدای خون می‌نماید. ، مدیر عامل سازمان انتقال خون ابوالقاسمي از گسترش فرهنگ حجامت در جامعه سالم اهداكننده خون، ابراز نگراني كرده و گفته است: جمعيت ايران جوان‌است و متناسب باافزايش سن، ميزان اعمال جراحي و نياز به مصرف خون و فرآورده‌هاي خوني بالا مي‌رود.

تقدم اهدای خون بر حجامت در شرایط خاص

به گفتهٔ غلامرضا رضوانی فقیه شیعه و عضو شورای نگهبان حجامت شرعاً مستحب است، اما اگر بین حجامت و اهدای خون به اشخاص مسلمان و محقون‌الدم (شخصی که کشتنش جایز نیست) که اهدای خون موجب نجات جان آنان خواهد شد، فقط یکی ممکن باشد، اهدای خون تقدم دارد.

مطرح کردن اینکه اهدای خون جایگزینی بی خطر برای حجامت است

با فرض اینکه در طب سنتی هدف از حجامت خروج خون از بدن بوده و در اهدای خون نیز همین کار انجام می‌شود برخی اهدای خون را به عنوان جایگزینی مدرن و مفید برای جامعه برای حجامت مطرح کرده‌اند. دکتر لنکرانی وزیر بهداشت کابیته اول احمدی نژاد در این مورد گفته است:اصل حجامت که در تعالیم دینی ما نیز آمده است، جز روش‌های طبابت است اما با توجه به این که روش‌های کم خطر و موثر مانند اهدای خون وجود دارد، آن‌ها را پیشنهاد می‌کنیم.از طرفی با توجه به گسترش مراکز حجامت در ایران متصدیان و صاحبان این مشاغل با این استدلال که در حجامت خروج خون کثیف ولی در اهدای خون، خون تمیز خارج می‌شود به جذب اهداکنندگان خون پرداخته‌اند. استدلالی که مورد تایید متخصصین طب تجربی نیست.همچنین دکتر ابوالقاسمی مديرعامل سازمان انتقال خون در مورد ارجحیت اهداي خون بر حجامت ادعا کرده است: بيش از ۱۲فتوا از سوي مراجع عظام مبني بر ارجحيت اهداي خون بر حجامت وجود دارد

جمعه 20 ارديبهشت 1392برچسب:, :: 1:14 ::  نويسنده : شمیلا سیامکی

 

 

عوارض جانبی حجامت :با وجود دقت فراوان در شرایط انجام حجامت توسط متخصصین در صورت انجام حجامت توسط غیر متخصص در طب سنتی یا طب اسلامی (مانند طب عامیانه) امکان بروز عوارض مختلفی است.

1.    انتقال بیماریهای عفونی مثل ایدز و هپاتیت در صورت عدم رعايت اصول بهداشتي

2.    خونریزی و عوارض ناشی از آن (بیماریهای قلبی عروقی در افراد مستعد و ...) و ایجاد یا تشدید کمخونی در صورت ايجاد خراش ها پوستي بيش از حد مجاز

3.    اسکار یا اثر زخم در روی بدن در صورت ایجاد شکاف‌های های خطی توسط تیغ(درحجامت سوزنی(ایجاد زخم با نوک تیغ حجامت) جای زخم کوچک بوده و پس از مدتی اثر آن ناپدید می شود)

4.    افزایش ریسک بروز لخته‌های خونی، (سکته مغزی در پی حجامت در گردن به همین دلیل متخصصان حجامت توصیه می‌کنند بعد انجام حجامت شخص دراز نکشد و حداقل ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی همچون دویدن انجام دهد تا احتمال بروز لخته کاهش یابد.(در منابع طب سنتي هم انجام حجامت در گودي پشت گردن به شدت منع شده و خطر ديوانگي براي آن ذكر شده است)

5.    هموفیلی اکتسابی

    درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید.
    آخرین مطالب
    آرشيو وبلاگ
    پیوندهای روزانه
    پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان علمی-اجتماعی و آدرس shamila.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





    نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 741
بازدید دیروز : 763
بازدید هفته : 2233
بازدید ماه : 6523
بازدید کل : 3513327
تعداد مطالب : 14893
تعداد نظرات : 281
تعداد آنلاین : 1

<>