علمی-اجتماعی
چهار شنبه 25 ارديبهشت 1392برچسب:, :: 1:6 ::  نويسنده : شمیلا سیامکی

 

علما و بزرگان، هدف و علّت غایی اعمال و به خصوص علّت غایی عبادات را در هفت مرتبه طبقه‌بندی کرده‌اند. به عبارت دیگر می‌توان گفت که خلوص در انجام عمل یا میزان رعایت اخلاص در عبادت، هفت مرتبه دارد که عبارتند از:

مرتبۀ اوّل: سعادت دنیوی

مرتبۀ دوّم: ترس از عذاب

مرتبۀ سوّم: شوق بهشت

مرتبۀ چهارم: حیا از خداوند

مرتبۀ پنجم: مقام شکر و وفا

مرتبۀ ششم: عشق و محبّت

مرتبۀ هفتم: مقام عنداللّهی

این هفت مرتبه از منظر علمای علم اخلاق و عرفا، فوق العاده مهم است و انسان باید با تلاش و کوشش مداوم، میزان اخلاص خود را از درجات و مراتب پایین، به درجات و مراتب بالاتر برساند. در ادامۀ بحث، شرح مراتب اخلاص آمده است

 

چهار شنبه 25 ارديبهشت 1392برچسب:, :: 1:5 ::  نويسنده : شمیلا سیامکی

 

علّت غایی از نظر تصور و هدف، بر همۀ علّت‌ها مقدم است؛ ‌اما از نظر نتیجه، متأخّر از همۀ علل‌ است. یعنی اول باید هدفی برای ساختن خانه باشد و تا این هدف نباشد، کسی خانه نمی‌سازد. اما این هدف وقتی متحقق می‌شود که خانه را ساخته باشند و امکان سکونت در آن فراهم باشد. لذا علت غایی از نظر تصور و تحرک، مقدم بر همۀ علل و از نظر نتیجه، ‌مؤخر از همۀ علل است.

در مورد عبادات نیز، اعمّ از اینکه مانند نماز و روزه صرفاً مربوط به خداوند متعال باشد، یا مثل خدمت به هم‌نوعان در رابطۀ با مردم باشد، علّت غایی وجود دارد.

پاسخ به این سؤال که انسان برای چه نماز می‌خواند؟ همان علّت غایی است. هدف از خواندن نماز، دنیوی باشد یا اخروی، محرّکی برای خواندن نماز است. نمازگزار علّت فاعلی نماز است؛ زیرا اوست که حمد و سوره می‌خواند، به رکوع می‌رود و سایر اعمال نماز را انجام می‌دهد. علّت مادی نماز نیز مربوط به فقهاست که تعیین می‌کنند اوّل آن با تکبیر باشد و قصد قربت رعایت شود و آخر آن سلام بدهند و ... . کیفیّت نماز هم، به این معناست که گاهی مؤدّبانه، گاهی عادی، گاهی شکسته یا تمام می‌‌خواند و به آن علّت صوری گفته می‌شود. البته رنگ الهی و به تعبیر قرآن کریم «صِبْغَةَ اللهِ» نیز باید داشته باشد.

وقتی علّت‌های فاعلی، مادی و صوری، ایجاد و تمام شدند و نماز اقامه گردید، علّت غایی و هدف که محرّکی برای نمار بوده، در خارج متحقّق می‌شود. لازم به ذکر است که در همۀ عبادات، نیّت قربة الی الله لازم است و بدون آن، عبادت صحیح نیست، امّا مهم آن است که انسان بداند هدف چیست و محرک برای انجام آن عبادت چه چیزهایی می‌تواند باشد

 

چهار شنبه 25 ارديبهشت 1392برچسب:, :: 1:4 ::  نويسنده : شمیلا سیامکی

 

هر رخدادی در جهان خارج رخ می‌دهد یا هر چیزی که در جهان خارج وجود دارد، وابسته به تحقّق چهار علّت است که عبارتند از: علّت فاعلی، علت مادی، علّت صوری و علّت غایی. در توضیح مطلب باید گفت: علّت فاعلی کسی است که کار را انجام می‌دهد، علّت مادی چیزی است که آن کار از آن تشکیل می‌شود، علّت صوری به کیفیّت آن برمی‌گردد و علّت غایی به هدف از انجام فعل و در واقع به محرّک آن گفته می‌شود.

مثلاً در ساخت یک خانه، تا وقتی چهار علت مذکور محقّق نگردد، خانه ساخته نخواهد شد. علت فاعلی، معمار، بنّا و افراد سازندۀ بنا هستند. علّت مادی، آجر و آهن و سایر مصالح است. علّت صوری ساخت خانه، نقشۀ خانه است. و اگر هدف از ساخت خانه، زندگی کردن در آن باشد، این هدف، همان علّت غایی ساختن خانه است که بر همۀ علل نیز مقدم می‌باشد. یعنی زندگی کردن در خانه محرک و داعی تحمّل سختی‌های ساخت خانه است

چهار شنبه 25 ارديبهشت 1392برچسب:, :: 1:3 ::  نويسنده : شمیلا سیامکی


۱- به خودتان نگاه بیندازید.

هر ۳ یا ۴ ماه خودتان به شخصه یا همراه با یکی از اعضای خانواده نگاهی به پوست دست ، پوست سر ، نوک انگشتان ، اطراف ریشه ناخن و زیر بغل خود بیندازید بروز هر گونه تغییر شکل یا رنگ در خال ها یا روی پوست و ظهور لکهای قرمز به این معنی است که لازم است به پزشک مراجعه کنید .

۲- علایم خستگی را جدی بگیرید.

آیا معمولا بدون ساعت زنگ دار نمیتوانید صبح ها از خواب بیدار شوید ؟ بعد از ظهرها احساس خستگی مفرط میکنید ؟ بعد از ظهرها معمولا چرت میزنید ؟ اگر جواب شما به هر یک از این سوالات مثبت است احتمالا دچار کمبود خواب هستید . پس توصیه میکنیم شبها ۸ ساعت کامل بخوابید و اگر با این وجود باز هم دچار کم خوابی بودید به پزشک مراجعه کنید .

۳- بعد از ۵۰سالگی هر سال یک بار قد خود را اندازه بگیرید.

انجام این کار به ویژه برای خانم ها برای پیشگیری از ابتلا به ناراحتی های ماهیچه ای اسکلتی مثل پوکی استخوان توصیه میشود . کوتاه شدن قد میتواند خود نشانه کمبود مواد معدنی در استخوانها باشد و لازم است در رابطه با آن پس از انجام آزمایش های تراکم استخوان با پزشک مشورت کرد .

۴- به رنگ ادرار توجه کنید.

روشن بودن ادرار به معنی آن است که شما در سلامت کامل به سر میبرید اما اگر رنگ ادرار تیره یا بد بو باشد به این معنی است که شما به اندازه کافی آب نمی نوشید اگر بعد از نوشیدن مقدار کافی آب این حالت همچنان باقی ماند لازم است با پزشک خود مشورت کنید اگر ادرار شما زرد روشن است شاید به دلیل مصرف ویتامین (ب)موجود در مکمل های غذایی یا مولتی ویتامین ها باشد.

۵-بعد از ورزش نبض خود را چک کنید.

طبق تحقیقی که اخیرا در مجله پزشکی انجمن امریکا به چاپ رسیده است احتمال بروز سکته قلبی طی ۱۰ سال در زنانی که پس از ورزش کردن ضربان نبض آنها پایین تر از حد معمول است ۲ برابر بیش از این احتمال در سایر زنان است به شما توصیه میکنیم حتما یک تست ورزش بدهید . برای انجام صحیح تست ورزش لازم است که ۲۰دقیقه پیاده روی تند بکنید یا بدوید سپس شمارش نبض خود را ۱۵ ثانیه بعد از متوقف کردن فعالیت داشته باشید . عدد به دست آمده ضربدر ۴ تعداد ضربان قلب شما را نشان میدهد . بعد ۲ دقیقه استراحت کنید و مجددا شمارش نبض خود را داشته باشید و آن را در ۴ ضرب کنید عدد به دست امده دوم را از عدد اول کم کرده و اگر عدد جدید کمتر از ۵۵ باشد با پزشک خود تماس بگیرید .

۶- اگر مبتلا به دیابت هستیدمراقب پاهایتان باشید.

پاهای افراد مبتلا به دیابت معمولا دچار خشکی, پوسته پوسته شدن, زخم و عفونت میشود از انجا که احساس در این افراد کمتر میباشد لازم است بیشتر مراقب پاهای خود باشند و روزانه به آنها نگاهی انداخته و چک شان کنند .

۷-به طور مرتب فشار خون خود را چک کنید.

متخصصان پیشنهاد میکنند از ۱۸ سالگی به کمک دستگاهای سنجش فشار خون خانگی فشار خون خود را اندازه بگیرید این باعث میشود سریعا متوجه افزایش فشار خون شوید و به پزشک مراجعه کنید .

۸- از نظر قلبی چکاپ کامل بدهید.

به شرطی قلب و عروق سالم خواهید داشت که از آن مراقبت کنید در صورتی که گمان میکنید که امکان احتمال سکته قلبی در شما وجود دارد مثلا مبتلا به چاقی هستید, ورزش نمیکنید, سیگار میکشید, کلسترول خون تان بالاست, فشار خون بالا دارید یا مبتلا به دیابت هستید به پزشک مراجعه کرده و از او بخواهید یک چکاپ کامل قلب, آزمایش خون, نوار قلب, اندازه گیری فشار خون و در صورت لزوم تست ورزش و غیره …برای شما تجویز کند .

۹- شانه سرتان را هر روز صبح نگاه کنید.

اگر احساس میکنید که ریزش موی سرتان زیاد شده از پزشک بخواهید که یک آزمایش خون تجویز کرده و میزان آهن خون تان را چک کند. جالب است بدانید که کمبود آهن میتواند یکی از عوامل ریزش مو باشد کم کاری تیرویید هم از جمله دیگر دلایل آن است .

۱۰- شیوه زندگی سالم را رعایت کنید.

میوه و سبزیجات تازه بخورید به اندازه و مرتب ورزش کنید و استراحت را از یاد نبرید . تغذیه درست و استراحت کافی و اکسیژن رسانی کافی به بدن ۳ کلید طول عمر است . مراقب باشید تمامی گنجهای به دست آمده به کمک این ۳ کلید ر ا با مصرف زیاد شکلات، سیگار و نوشیدن الکل به باد ندهید

چهار شنبه 25 ارديبهشت 1392برچسب:, :: 1:2 ::  نويسنده : شمیلا سیامکی

 

 

شنبلیله سبزی اصلی قورمه سبزی ، غذای مطبوع ایرانی است . این گیاه در نواحی مختلف ایران ، مصر ، هند ، الجزیره ، ایتالیا و اسپانیا می روید

.  شنبلیله دارای مواد

 چرب ، مواد نشاسته ای ، مواد ازته ، مواد فسفره و مادهای بنام گونل لین می باشد .

تركیبات شیمیایی:


البته این گیاه دارای طعم و اسانس معطر می باشد

  شنبلیله دارای اسید نیكوتینیك یا نیاسین كه ویتامین ب 3

 نیز نامیده می شود

 

،‌می باشد

. این ویتامین عامل جلوگیری كنند ه از بیماری پلاگرا می باشد و همچنین اثر گشاد كننده عروق را نیز درا است

خواص داروئی:

یكی از دانشمندان با تحقیقات زیادی كه روی شنبیلیه انجام درد دریافت كه شنبلیله در رفع سل استخوانی اطفال بسیار موثر است . شنبلیله در طی قرون گذشته در ایران برای بسیاری از بیماریها مصرف می شده است . برای این منظور حتی از دانه شنبلیله استفاده شده است و بیماریها سریعا بهبود پیدا می كند .شنبلیله چون دارای مواد فسفره ،‌آهن ،‌ازته و یاستازهای مختلف می باشد تقویت كننده لوزالمعده نیز می باشد و بنابراین دستگاه هاضمه را بكار انداخته و لاغری های مفرط را از بین می برد .

شنبلیله بطور كلی شفادهنده بیماریهای روحی و جسمی است وحتی اثرات مفیدی در اشخاص مبتلا به مرض قند و سل ریوی و استخوانی درد . در قدیم شنبلیله برای مداوای بیماری قند بكار می رفته است دانه شنبلیله با این همه خواص مفید دارای بوی ناپسند است بنابراین برای استفاده از آن دانه در شده آنرا با مواد معطر باید مخلوط نمود كه بوی بد آن را تا اندازه ای برطرف كنند

طرز استفاده:

برای تهیه پماد شنبلیله ۳ تا ۴ قاشق سوپخوری در دانه شنبلیله را با سركه مخلوط كرده و برای رفع التهابهای سطحی پوست بدن مصرف كنید .برای تقویت عمومی بدن بهتر است كه دانه شنبلیله و گیاه آن را قبل از غذا مصرف كرد

چهار شنبه 25 ارديبهشت 1392برچسب:, :: 1:0 ::  نويسنده : شمیلا سیامکی

 

 

افرادی که خوب غذا می خورند، در میان شادترین افراد کره زمین جای می گیرند.

،با خلق و خوی خوب غذا بپزید و غذا بخورید. هنگامی که در حال خوردن غذایی هستید، مواد موجود در مواد غذایی جذب جریان خون شما می شوند. اگر این وعده ی غذایی سالم باشد، بدن شما از تمام مواد مغذی موجود در آن بهره می برد. آنچه که می خورید بر خلق و خو و انرژی جسمی و روانی تان تاثیر می گذارد.
اراک بسیاری از ما آنقدر در این زندگی سریع غرق شده ایم، که شاد زندگی کردن را فراموش کرده ایم؛ آنقدر اضطراب داریم که آرام بودن را فراموش کرده ایم؛ آنقدر نگرانیم که از سالم بودن دور شده ایم؛ از خوشحال بودن ناراحت می شویم؛ از دوست داشتن دیگران می ترسیم؛ و همدردی را مثبت نمی دانیم.
آیا بخشی از وجود خود را به گسترش شادی در این زمین اختصاص می دهید؟ ما واقعا به آن نیاز داریم. تنها زمانی که از بودن در این لحظه لذت ببرید، می فهمید چرا آن را زمان حال می دانند و می نامند. از امروز، از زمان حال، لذت ببرید؛ زمان حال به شما می گوید، شاد باشید و بخندید.

اختصاص زمانی برای گذراندن با خانواده، انسان را شاد و خوشحال می سازد؛ به عنوان مثال، پختن و خوردن یک غذای خانگی با همدیگر.

کمی آرام زندگی کنید، با خانواده و دوستان بنشیند و با شادی غذا بخورید. خانواده های محکم و شبکه های اجتماعی، موجب افزایش شادی در انسان ها می شود.

افرادی که خوب غذا می خورند، در میان شادترین افراد کره زمین جای می گیرند. با خلق و خوی خوب غذا بپزید و غذا بخورید. هنگامی که در حال خوردن غذایی هستید، مواد موجود در مواد غذایی جذب جریان خون شما می شوند. اگر این وعده ی غذایی سالم باشد، بدن شما از تمام مواد مغذی موجود در آن بهره می برد. آنچه که می خورید بر خلق و خو و انرژی جسمی و روانی تان تاثیر می گذارد. حال می خواهم به چند تا از این غذاهای فوق العاده اشاره کنم؛ اگر در لیست غذایی تان آنها را نمی بینید، از غمگین بودن خود تعجب نکنید!!!

ماهی: همه ی انواع ماهی ها، حاوی سطوح بالایی از اسیدهای چرب امگا-۳ هستند. امگا-۳، سطوح سروتونین را افزایش داده و سبب می شود تا شما احساس فوق العاده ای داشته باشید. سطوح بالای سروتونین، خلق و خو را بهبود داده و به خوب خوابیدن شما کمک می کند؛ اما سطوح پایین آن، باعث احساس افسردگی می شود. پختن و کباب کردن ماهی کار بسیار آسانی است.

سیر: حتما کمی سیر تازه یا سرخ کرده را به وعده های غذایی خود اضافه کنید. سیر انرژی شما را افزایش داده و در برابر انواع بیماری ها مقاوم می سازد.

زنجبیل: مصرف ریشه ی زنجبیل از ابتلاء شما به انواع سرماخوردگی، آنفولانزا و سرفه های آزاردهنده، جلوگیری می کند. پس مصرف آن را فراموش نکنید.

جو دو سر: باید آرام پخته شود. با مصرف این ماده ی غذایی، قدرت تحمل شما زیاد شده و در صبح احساس نشاط خواهید کرد. جو دو سر، متابولیسم بدن شما را به طرز فوق العاده ای افزایش می دهد. افزایش متابولیسم یعنی خداحافظ افسردگی. این ماده ی غذایی، حاوی ویتامین B و مواد معدنی مهمی چون آهن و روی است. این مواد معدنی به سالم ماندن سیستم عصبی بسیار کمک می کند.

انواع توت: توت ها حاوی میزان بالایی آنتی اکسیدان هستند. آنها نه تنها شادی را نصیب شکم شما خواهند کرد، بلکه ذهن و مغز و روح شما را نیز خوشحال خواهند کرد. باور کنید!

آب: ماده ای حیاتی برای مغز شماست، زیرا این مغز است که خلق و خو را تنظیم می کند. تا جایی که کی توانید از نوشیدنی های شیرین دوری کنید و به جای آن آب خود را با چند قطره آب لیمو ترش بنوشید. تاثیرش را پس از نوشیدن درک خواهید کرد!

گردو: در میان مغزها، غنی ترین منبع امگا-۳ در گردو است، که برای سلامت روح و جسم بسیار ضروری می باشد. گردو، همچنین، منبعی غنی از روی است که برای سلامتی عاطفی و ذهنی حیاتی می باشد. مطمئن باشید که با مصرف گردو همیشه لبخند را بر لبان خود خواهید دید!

سه شنبه 24 ارديبهشت 1392برچسب:, :: 23:56 ::  نويسنده : شمیلا سیامکی

 

ریشه این گیاه دارای ارزش دارویی برای بیماری‌های مختلف سیستم اعصاب و روان است.

 اثرات دارویی ریشه تازه سه برابر خشك‌شده آن است.
سنبل‌الطیب دارای خاصیت گرم و خشك

 بوده و دارای خاصیت آرامبخش قوی است.

به صورت عام، سنبل‌الطیب برای كمك به درمان مشكلات زیر كمك‌كننده است:

مشكلات خواب و بی‌خوابی، افسردگی، سردردهای میگرنی، اضطراب و دلهره، تشنج، ام‌اس، پاركینسون، تیك‌های عصبی و سایر مشكلات و بیماری‌های سیستم اعصاب.

مصرف دم‌كرده سنبل‌الطیب باعث بهبود كیفیت خواب و درمان بی‌خوابی می‌شود. به این منظور می‌توان 5‌ـ ‌3 گرم از ریشه این گیاه را در 250 میلی‌لیتر آب‌جوش دم كرده و روزی دو سه بار میل شود.

دم‌كرده مخلوط سنبل‌الطیب و بادرنجبویه نیز یك آرامبخش خوب است، این دم‌كرده برای كمك به درمان مشكلات قائدگی و اختلالات یائسگی نیز مفید است. مصرف روزانه یك تا پنج میلی‌لیتر اسانس یا عرق سنبل‌الطیب نیز به‌عنوان یك انرژی‌زا می‌تواند موثر باشد.

مصرف این اسانس در درمان دردهای شدید از جمله كمردرد و درد سیاتیك نیز موثر است.

از دیگر مصارف آن كمك به درمان سكسكه‌های مقاوم است.

دم‌كرده مخلوط سنبل‌الطیب و به‌لیمو نیز نوشیدنی بسیار مفیدی برای درمان مشكلات بی‌خوابی است.

همچنین افرادی كه از مشكلات خواب دیدن زیاد یا كابوس شبانه رنج می‌برند می‌توانند این نوشیدنی مفید را در كاهش این مشكل تجربه كنند.

به كسانی كه از انواع درد‌های مزمن رنج می‌برند می‌توان توصیه كرد دم‌كرده ریشه این گیاه یا پودر آن را استفاده كنند.

برای تمام بیمارانی كه مشكلات بی‌خوابی، افسردگی، اضطراب و سایر بیماری‌های عصبی دارند توصیه می‌شود با مشورت با پزشك متخصص گیاهان دارویی از دم‌كرده سنبل‌الطیب به صورت كمكی در كنار سایر داروهای خود استفاده كنند، البته بهتر است در دوز بالا استفاده نشود، چون دوزهای خیلی بالای آن می‌تواند خطرناك یا اعتیاد‌آور باشد.

همچنین توصیه می‌شود در دوران حاملگی از این گیاه استفاده نشود. در بعضی افراد حساسیت به این گیاه گزارش شده است. مصرف زیاد سنبل‌الطیب برای كلیه‌ها مضر است.

 

سه شنبه 24 ارديبهشت 1392برچسب:, :: 15:22 ::  نويسنده : شمیلا سیامکی

 

سه شنبه 24 ارديبهشت 1392برچسب:, :: 15:22 ::  نويسنده : شمیلا سیامکی

 

سه شنبه 24 ارديبهشت 1392برچسب:, :: 15:17 ::  نويسنده : شمیلا سیامکی

زندگی زیباست حتی در حالت افتاده

 

    درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید.
    آخرین مطالب
    آرشيو وبلاگ
    پیوندهای روزانه
    پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان علمی-اجتماعی و آدرس shamila.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





    نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 303
بازدید دیروز : 252
بازدید هفته : 303
بازدید ماه : 8293
بازدید کل : 3515097
تعداد مطالب : 14893
تعداد نظرات : 281
تعداد آنلاین : 1

<>