علمی-اجتماعی
|
||||||||||||||||
چهار شنبه 25 ارديبهشت 1392برچسب:, :: 1:6 :: نويسنده : شمیلا سیامکی
علما و بزرگان، هدف و علّت غایی اعمال و به خصوص علّت غایی عبادات را در هفت مرتبه طبقهبندی کردهاند. به عبارت دیگر میتوان گفت که خلوص در انجام عمل یا میزان رعایت اخلاص در عبادت، هفت مرتبه دارد که عبارتند از: مرتبۀ اوّل: سعادت دنیوی مرتبۀ دوّم: ترس از عذاب مرتبۀ سوّم: شوق بهشت مرتبۀ چهارم: حیا از خداوند مرتبۀ پنجم: مقام شکر و وفا مرتبۀ ششم: عشق و محبّت مرتبۀ هفتم: مقام عنداللّهی این هفت مرتبه از منظر علمای علم اخلاق و عرفا، فوق العاده مهم است و انسان باید با تلاش و کوشش مداوم، میزان اخلاص خود را از درجات و مراتب پایین، به درجات و مراتب بالاتر برساند. در ادامۀ بحث، شرح مراتب اخلاص آمده است چهار شنبه 25 ارديبهشت 1392برچسب:, :: 1:5 :: نويسنده : شمیلا سیامکی
علّت غایی از نظر تصور و هدف، بر همۀ علّتها مقدم است؛ اما از نظر نتیجه، متأخّر از همۀ علل است. یعنی اول باید هدفی برای ساختن خانه باشد و تا این هدف نباشد، کسی خانه نمیسازد. اما این هدف وقتی متحقق میشود که خانه را ساخته باشند و امکان سکونت در آن فراهم باشد. لذا علت غایی از نظر تصور و تحرک، مقدم بر همۀ علل و از نظر نتیجه، مؤخر از همۀ علل است. در مورد عبادات نیز، اعمّ از اینکه مانند نماز و روزه صرفاً مربوط به خداوند متعال باشد، یا مثل خدمت به همنوعان در رابطۀ با مردم باشد، علّت غایی وجود دارد. پاسخ به این سؤال که انسان برای چه نماز میخواند؟ همان علّت غایی است. هدف از خواندن نماز، دنیوی باشد یا اخروی، محرّکی برای خواندن نماز است. نمازگزار علّت فاعلی نماز است؛ زیرا اوست که حمد و سوره میخواند، به رکوع میرود و سایر اعمال نماز را انجام میدهد. علّت مادی نماز نیز مربوط به فقهاست که تعیین میکنند اوّل آن با تکبیر باشد و قصد قربت رعایت شود و آخر آن سلام بدهند و ... . کیفیّت نماز هم، به این معناست که گاهی مؤدّبانه، گاهی عادی، گاهی شکسته یا تمام میخواند و به آن علّت صوری گفته میشود. البته رنگ الهی و به تعبیر قرآن کریم «صِبْغَةَ اللهِ» نیز باید داشته باشد. وقتی علّتهای فاعلی، مادی و صوری، ایجاد و تمام شدند و نماز اقامه گردید، علّت غایی و هدف که محرّکی برای نمار بوده، در خارج متحقّق میشود. لازم به ذکر است که در همۀ عبادات، نیّت قربة الی الله لازم است و بدون آن، عبادت صحیح نیست، امّا مهم آن است که انسان بداند هدف چیست و محرک برای انجام آن عبادت چه چیزهایی میتواند باشد چهار شنبه 25 ارديبهشت 1392برچسب:, :: 1:4 :: نويسنده : شمیلا سیامکی
هر رخدادی در جهان خارج رخ میدهد یا هر چیزی که در جهان خارج وجود دارد، وابسته به تحقّق چهار علّت است که عبارتند از: علّت فاعلی، علت مادی، علّت صوری و علّت غایی. در توضیح مطلب باید گفت: علّت فاعلی کسی است که کار را انجام میدهد، علّت مادی چیزی است که آن کار از آن تشکیل میشود، علّت صوری به کیفیّت آن برمیگردد و علّت غایی به هدف از انجام فعل و در واقع به محرّک آن گفته میشود. مثلاً در ساخت یک خانه، تا وقتی چهار علت مذکور محقّق نگردد، خانه ساخته نخواهد شد. علت فاعلی، معمار، بنّا و افراد سازندۀ بنا هستند. علّت مادی، آجر و آهن و سایر مصالح است. علّت صوری ساخت خانه، نقشۀ خانه است. و اگر هدف از ساخت خانه، زندگی کردن در آن باشد، این هدف، همان علّت غایی ساختن خانه است که بر همۀ علل نیز مقدم میباشد. یعنی زندگی کردن در خانه محرک و داعی تحمّل سختیهای ساخت خانه است چهار شنبه 25 ارديبهشت 1392برچسب:, :: 1:3 :: نويسنده : شمیلا سیامکی
چهار شنبه 25 ارديبهشت 1392برچسب:, :: 1:2 :: نويسنده : شمیلا سیامکی
شنبلیله سبزی اصلی قورمه سبزی ، غذای مطبوع ایرانی است . این گیاه در نواحی مختلف ایران ، مصر ، هند ، الجزیره ، ایتالیا و اسپانیا می روید . شنبلیله دارای مواد چرب ، مواد نشاسته ای ، مواد ازته ، مواد فسفره و مادهای بنام گونل لین می باشد . البته این گیاه دارای طعم و اسانس معطر می باشد شنبلیله دارای اسید نیكوتینیك یا نیاسین كه ویتامین ب 3 نیز نامیده می شود ،می باشد . این ویتامین عامل جلوگیری كنند ه از بیماری پلاگرا می باشد و همچنین اثر گشاد كننده عروق را نیز درا است چهار شنبه 25 ارديبهشت 1392برچسب:, :: 1:0 :: نويسنده : شمیلا سیامکی
افرادی که خوب غذا می خورند، در میان شادترین افراد کره زمین جای می گیرند. ،با خلق و خوی خوب غذا بپزید و غذا بخورید. هنگامی که در حال خوردن غذایی هستید، مواد موجود در مواد غذایی جذب جریان خون شما می شوند. اگر این وعده ی غذایی سالم باشد، بدن شما از تمام مواد مغذی موجود در آن بهره می برد. آنچه که می خورید بر خلق و خو و انرژی جسمی و روانی تان تاثیر می گذارد. سه شنبه 24 ارديبهشت 1392برچسب:, :: 23:56 :: نويسنده : شمیلا سیامکی
ریشه این گیاه دارای ارزش دارویی برای بیماریهای مختلف سیستم اعصاب و روان است. اثرات دارویی ریشه تازه سه برابر خشكشده آن است. بوده و دارای خاصیت آرامبخش قوی است. سه شنبه 24 ارديبهشت 1392برچسب:, :: 15:22 :: نويسنده : شمیلا سیامکی
سه شنبه 24 ارديبهشت 1392برچسب:, :: 15:22 :: نويسنده : شمیلا سیامکی
سه شنبه 24 ارديبهشت 1392برچسب:, :: 15:17 :: نويسنده : شمیلا سیامکی
زندگی زیباست حتی در حالت افتاده
درباره وبلاگ موضوعات آخرین مطالب آرشيو وبلاگ پیوندهای روزانه پيوندها
تبادل
لینک هوشمند
نويسندگان
|
||||||||||||||||
|